El 25 de
novembre del 2014 es va publicar una notícia al diari Ara, amb el titular “Ensenyament exigirà competències digitals als docents”. On s’explica que el Govern ha aprovat el
projecte que definirà quins coneixements hauran de tenir els professors en
aquest àmbit. Per aquesta raó volem aprofitar per explicar les competències
digitals i que impliquen en l’àmbit educatiu, tan a nivell d’alumnat com de
professorat.
L’ús de
les TIC/TAC a les escoles cada dia està més present. Les competències digitals
definides per la UNESCO impliquen una estructuració diferent de l’ambient
d’aprenentatge i fomentar classes dinàmiques, estimulant la interacció
cooperativa i el treball en equip. Les competències fonamentals comprenen tant
la capacitat per desenvolupar mètodes innovadors com per aprofundir en el
coneixement i generar-lo.
Les
competències digitals són d’àmbit transversal i estaran en constant evolució,
pels canvis que es susciten de les aplicacions i eines tecnològiques. El
desplegament de les competències s’ha dividit en quatre dimensions i deu
competències, en el cas de l’educació primària, en canvi, a l’educació
secundària hi ha 11 competències:
1. Instruments
i aplicacions
a. Seleccionar, utilitzar i programar dispositius digitals i les seves funcionalitats d’acord
amb les tasques a realitzar.
b. Utilitzar les funcions bàsiques de les
aplicacions d’edició de textos, tractament de dades numèriques i presentacions
multimèdia.
c. Utilitzar programes i aplicacions de creació de
dibuix
i edició
d’imatge fixa, so i imatge en moviment.
2. Tractament
de la informació i organitzar entorns de treball i d’aprenentatge
a. Cercar, contrastar i seleccionar informació digital tot considerant diverses fonts i
entorns digitals.
b. Construir nou coneixement personal mitjançant estratègies de tractament
de la informació amb el suport d’aplicacions digitals
c. Organitzar i emprar els propis entorns
personals digitals de treball i aprenentatge.
3. Comunicació
interpersonal i col·laboració
a. Realitzar comunicacions interpersonals
virtuals i publicacions digitals.
b. Realitzar activitats en grup utilitzant eines i
entorns virtuals de treball col·laboratiu.
4. Hàbits,
civisme i identitat digital
a. Desenvolupar hàbits d’ús saludable de la
tecnologia.
b. Actuar de forma crítica, prudent i responsable en l’ús de les TIC, considerant aspectes
ètics, legals, de seguretat, de sostenibilitat i d’identitat digital.
c. Realitzar accions de ciutadania i de
desenvolupament personal, tot utilitzant els recursos digitals propis
de la societat actual. (E. Secundària)
Els documents “Competències
bàsiques de l’àmbit digital a l’educació primària” i “Competències bàsiques de
l’àmbit digital a l’educació secundària” ha estat elaborat per un grup de
treball coordinat pel Dr. Jaume Sarramona i el Dr. Pere Marquès, en el que hi
han participat professionals de l’àmbit universitari, centres públics i privats
de Catalunya.
Veure
document original complet primària
Veure document original complet secundària
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada