La producció audiovisual va
creixent cada vegada més a les escoles: booktrailers, curts, reportatges,
documentals, etc... Els beneficis que aporten són ben significatius, els podeu
revisar en aquest article i infografia d’aulaPlaneta que us enllacem. També ens permet treballar diverses competències: la lingüística, la digital,
la d’aprendre a aprendre, la social, i en podríem trobar més. Però, cal no confondre la quantitat amb la
qualitat, ni caure en el parany de distreure el personal amb l’excusa de la
motivació perquè sabem, de bell antuvi, que un dispositiu mòbil o una càmera a
les mans dels alumnes és d’allò més engrescador.
Hem de tenir clar que es tracta
d’un tema que va més enllà de la tecnologia i que per sobre de tot hi ha la
comunicació, i per tant, el llenguatge. Aquest té les seves peculiaritats
darrera les quals hi ha uns coneixements a treballar i aprendre.
Si parlem de comunicació caldrà tenir present quins són els elements que intervenen en un acte comunicatiu, això ens
portarà a treballar la teoria de la
comunicació. Òbviament haurem de conèixer els principis bàsics del llenguatge
audiovisual, és a dir els aspectes morfològics, sintàctics, semàntics,
estètics.
Quins són, doncs, els coneixements bàsics que hauríem de considerar abans de posar en marxa la creació audiovisual a les nostres aules? En l'article La alfabetización audiovisual de Pere Marquès, trobareu
desplegats tots aquest aspectes als quals hem fet referència. Es tracta d’un
article extens però que permetrà seleccionar què volem treballar i al mateix
temps crear la nostra pròpia rúbrica d’avaluació.
De ben segur que estem d’acord en els
beneficis que ens pot aportar treballar la producció audiovisual a les aules, l’única cosa és que cal donar-hi forma,
continuïtat, concretar uns objectius clars, unes actuacions, una temporització
i uns indicadors que ens permetin avaluar-ho. És a dir, respondre al Qui? (equips de profs), Per
què? (objectius), Què?
(continguts i competències), Quan?
(en quin moment del procés d’aprenentatge, cursos), On? (matèries, projectes...) i Com?
(tipus de formació i avaluació).
Des del Pla Tac dels centres i
amb el claustre de professors es pot planificar de manera gradual per tal
d’assegurar que aquestes competències es treballin amb rigor al llarg del
procés d’aprenentatge. Sense dubte estarem donant eines per desvetllar l'esperit crític dels alumnes.
SCF
Aprofitem per compartir un enllaç amb recursos digitals per a la videocreació: http://www.symbaloo.com/mix/videocreacio
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada